oscar bjorck
född 15 januari 1860 i Stockholm, död av en hjärtattack i sitt hem klockan 03.00 den 5 december 1929, var en svensk konstnär och professor vid Konsthögskolan 1898-1925, och från 1918 även vice preses.
Åren 1877-1882 var han elev till Edvard Pers??us vid konstakademins principskola och målade bland annat prisämnena Loke fängslas af asarne (1880), Gustaf Vasa inför kung Hans (1881) och Den förlorade sonens återkomst (1882, belönad med kungliga medaljen). 1883 fick Björck akademiskt resestipendium och vistades vintern 1883?C84 i Paris. Vintern 1884?C85 reste Björck till M??nchen, målade några porträtt, bland annat ett i helfigur av sin hustru. Våren 1885 flyttade han till Venezia och på hösten till Rom. Där målade han den stora modelltavlan Susanna (Göteborgs museum) och Romerska smeder (galleriet i Washington, en skiss till samma tavla finns i Göteborgs museum). 1887 målades i Venezia Veneziansk saluhall (nationalmuseum), Lördagsmässa i Markuskyrkan och andra tavlor.
Efter en sommarvistelse på Skagen, där han förut tillbringat två somrar, 1882 och 1884, bosatte sig Björck 1888 i Stockholm. Han har sedan huvudsakligast målat porträtt. Bland dessa kan nämnas flera av konung Oscar (bland dem ett på Skokloster, ett i helfigur på Drottningholm, ett med krona och mantel, på Stockholms slott, ett som övergick i tyske kejsarens ägo), prins Eugen vid staffliet (nationalmuseum, 1895), kronprins Gustaf (Stockholms slott, 1900), konstnärens hustru (helfigur, 1891, Göteborgs museum) och friherre Nordenfalk (konstakademien, 1892). Dessutom skapade han några landskap, ett par genrebilder och olika dekorativa målningar.
Från 1889 var han ledamot vid konstakademin och lärare vid Konsthögskolan. 1898 blev han professor.
Björck var kommissarie för konstavdelningen vid Stockholmsutställningen 1897 och vid Baltiska utställningen 1914 samt för den svenska utställningen i London 1924. Related Paintings of oscar bjorck :. | baden saettes i soen | Portrait of Anders Rudolf Du Rietz af Hedensberg | madam henriksens pigeskole i skagen | et nodskud | hostpigen | Related Artists: Carl ReichertAustrian
1836-1918
PULIGO, DomenicoItalian Painter, 1492-1527
He trained in Florence with Ridolfo Ghirlandaio and in the workshops of Antonio del Ceraiuolo ( fl 1st half 16th century) and Andrea del Sarto. What may be his earliest surviving work, the Virgin and Child with St John (c. 1513; Rome, Pal. Venezia), reflects the style of Ghirlandaio. Other early paintings, however, such as the Holy Family (Florence, Gal. Corsini), show the influence of Fra Bartolommeo and Andrea del Sarto and are little affected by Ghirlandaio. The Virgin and Child with the Infant St John (c. 1522; Florence, Pitti) clearly reflects the examples of Fra Bartolommeo and Raphael, with the figures in the manner of Andrea del Sarto. The figure of the Christ Child may derive from Raphael's Madonna of the Pinks (c. 1507-8; Alnwick Castle, Northumb., on loan to London, N.G.). Over a dozen drawings have been attributed to Puligo, but none relates to his extant work or resembles his style of painting. Vasari described him as a particularly lazy artist, which may account for this scarcity of drawings and for the frequency of borrowed motifs and repeated compositions in his smaller religious paintings. Such borrowing often resulted in a lack of harmony in his compositions, as in the Pitti Virgin and Child. The influence of the more sculptural forms of Andrea del Sarto's work of the 1520s can be seen in the Mary Magdalene (c. 1525; Ottawa, N.G.). Giuseppe ZaisItalian Painter , Forno di Canale1709-1784 Treviso
was an Italian painter of landscapes (vedutisti) who painted mostly in Venice. He was born in Forno di Canale. He was influenced in his vedute by Marco Ricci and later Francesco Zuccarelli, who helped train him. He is best known for frescoes in Villa Pisani in Stra. While he had been a member of the Academy of Painters in Venice from 1774, he died in poverty at Treviso.
|
|
|